Social Media trends 2022

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Toen marktleider Facebook in 2004 werd gelanceerd kon niemand vermoeden dat het platform zou uitgroeien tot de grootste ter wereld. Ondanks alle recente kritiek op de slechte waarborging van privacy bij Facebook, is het nog steeds verreweg het grootste platform. Toch is de verschuiving al ingezet. Jongeren gebruiken nu vooral Snapchat en Instagram. Twitter blijft relevant, niet alleen dankzij Elon Musk. Het is voor meer zakelijke contacten, politiek, pers en discussies. LinkedIn is het platform voor de zakelijke markt. Je kunt als ondernemer al deze sociale media inzetten voor je marketing. Doe het slim, zodat je optimaal kunt profiteren. Dit zijn de social media trends voor 2022.

Houd je bezoekers geboeid met kortstondige content

Je account op Facebook of een ander social media platform moet interessant zijn en blijven voor de bezoekers. Je kunt dus niet achterover leunen zodra je dit hebt aangemaakt en er een paar berichten op hebt gepost waarin je uitlegt wat je bedrijf doet. Je moet je bezoekers blijven boeien. Anders heeft die “vind ik leuk” die is aangeklikt niet zoveel zin. Een Facebookpagina waar nauwelijks wat gebeurt, verdwijnt in de vergetelheid en dan heb je er dus ook geen profijt van.

Smakelijke content, berichten die slechts kortstondig actueel zijn, doen het goed bij bezoekers. Ze vinden het leuk als je regelmatig een bericht post waar wel actuele informatie in staat. Een leuke aanbieding, een promotieactie, dat zijn de berichten waar bezoekers ook op reageren, alleen niet te vaak. Maak hier gebruik van. Heb je nog geen account(s) op sociale media, overweeg dan om deze aan te maken. Ook als de branche waarin je werkzaam bent niet specifiek op internet gericht is en je je klanten ook op andere manieren benadert. Ook de slager, de kapper en de bakker kunnen wel degelijk profijt hebben van hun aanwezigheid op sociale media. Het gaat om vermaken en bezighouden. Dus plaats een foto van vers gegrilde worst (klaar over twee uur), een gedurfd kapsel of een klant die de verjaardag van haar kleinzoon met gebak gaat vieren. Dat heet Storytelling. Maar alles valt of staat met het actueel houden van je berichten en dus regelmatig posten.

Zet video in om je klanten te bereiken

Let er wel op dat je niet video content plaatst dat niets met jouw bedrijf te maken heeft. Deze video past vooral goed bij een dierenspeciaalzaak bijvoorbeeld.

Met een videobericht kun je zoveel meer duidelijk maken dan met een platte tekst of zelfs een foto. Het online zetten van een video is tegenwoordig een fluitje van een cent. Je kunt video rechtstreeks op sociale media plaatsen, wat je bij Facebook meer organisch bereik oplevert.

Als je regelmatig video’s plaatst, is het aanmaken van een eigen kanaal op YouTube een must, want hier kunnen bezoekers van je website of je social media account snel en gemakkelijk je video’s terugvinden zonder eindeloos te scrollen. Als je een video plaatst, zorg dan wel dat deze er enigszins professioneel uitziet. Je hoeft niet meteen een professionele filmploeg in te huren voor een paar honderd euro per uur, maar een filmpje dat eruitziet alsof het door je zoontje van vier is gemaakt is het andere uiterste. Noteer bij elk filmpje dat je maakt, drie verbeterpunten. Let bijvoorbeeld op een schokkende camera, te weinig licht, slecht geluid, onderwerp niet goed in beeld en geen intro of outro. De belangrijkste les: zorg voor een korte en bondige boodschap. Als je te langdradig bent, haken bezoekers af of ze gaan scrollen in het filmpje zodat ze wellicht essentiële informatie missen. Een video mag hooguit een paar minuten duren. Niemand gaat tien minuten of langer naar een commerciële video zitten kijken. Bedenk uiteraard van tevoren wat je duidelijk wilt maken in je video. Schrijf een script, hoe overdreven dat misschien ook klinkt.

Stories op Instagram en Snapchat

Instagram en Snapchat bieden de mogelijkheid om “stories” te posten. Dit zijn samenhangende boodschappen die je als ondernemer prima kunt inzetten om een verhaal te vertellen dat past bij je bedrijf. Een bericht verdwijnt na verloop van tijd weer, maar je bezoekers zullen als het leuk en interessant was, uitkijken naar het vervolg. Je kunt dit bijvoorbeeld inzetten als je een bouw- of renovatiebedrijf hebt. Laat je bezoekers zien hoe je een aanbouw maakt aan een woning. Eerst wordt de fundering gelegd, vervolgens de muren opgetrokken. Daarna volgt de afwerking, het timmerwerk en schilderwerk. En tot slot natuurlijk nog een kort filmpje van de uiteindelijke inrichting van de ruimte. Door je bezoekers steeds een stapje verder mee te nemen in het proces, houd je de aandacht vast. Laat als restauranthouder zien hoe jouw favoriete gerechten worden gemaakt door de kok. Zo’n bericht eindigt dan natuurlijk met ‘Smakelijk eten, wij zien u graag in ons restaurant om dit gerecht te komen proeven’. Dit zal bezoekers zeker aanspreken en aansporen om een tafeltje te reserveren.

Zet een chatbot in voor goed contact met je klanten

Steeds meer klanten willen contact met een bedrijf via social media. Bellen en eindeloos in de wacht staan voor de klantenservice is niet meer van deze tijd. Kun je dus geen telefonische klantenservice bieden waar je klanten echt vlot worden geholpen, bijvoorbeeld omdat je daar de capaciteit niet voor hebt, dan is een chatbot een goede oplossing. Een chatbot is een gepersonaliseerde manier van automatische beantwoording. Een chatbot heeft vaak een naam, zoals in de afbeelding hierboven. Als je “Guus Geluk” een bericht stuurt krijg je een automatische reactie van “Guus Geluk”. Nu weten we dat dit een stripfiguur is, maar het kan ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld een “Anne”. Die bestaat niet, maar heeft wel een gezicht en reageert op vragen alsof het daadwerkelijk een mens van vlees en bloed is. Een dergelijk systeem werkt over het algemeen goed, mits het goed is ingericht. Als “Anne” bij praktisch iedere vraag of opmerking reageert met “Sorry, maar deze vraag heb ik niet begrepen, wilt u hem anders formuleren?” dan zal de ergernis al snel toeslaan en sla je met het inzetten van een chatbot de plank mis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *