Wil jij een flyer laten ontwerpen of toch zelf gaan ontwerpen? We hebben allemaal wel eens een flyer gemaakt voor een activiteit waar we aan deel namen. Je kunt een flyer zelf ontwerpen, maar beter kun je dit overlaten aan een professional. In beide gevallen moet er rekening gehouden worden met een aantal belangrijke eigenschappen. Welke elementen zijn eigenlijk belangrijk voor een goed werkende flyer? In dit artikel gaan we stapsgewijs de verschillende onderdelen behandelen die belangrijk zijn voor een ijzersterk flyer design.
Titel
Natuurlijk beginnen we bij het begin, de titel. De titel zal het grootste tekst zijn in jouw flyer en het moet daarom pakkend zijn. Om een titel pakkend te maken, mag je best wel overdrijven in wat je aanbiedt. Zo kan je woorden gebruiken als ‘mooiste’ of ‘leukste’. Maar zorg ervoor dat je niet liegt, want dat zal je lezer direct doorzien. Dus bijvoorbeeld niet winnaar van een prijs die je niet gewonnen hebt. Kortom, geef geen beloftes die je niet waar kan maken.
Beeld
Het tweede grote onderdeel van jouw flyer zal een treffend beeld zijn. Iets waardoor het publiek geïnteresseerd zal worden in jouw flyer en hem zal willen oppakken. Dit is ook waarschijnlijk het eerste wat je lezer zal zien op jouw flyer. Het moet natuurlijk wel te maken hebben met jouw product, dienst of evenement dat je probeert te adverteren. Een beeld dat verder niks met wat je aanbiedt te maken heeft, zal het publiek alleen maar verwarren.
Tweede blikvanger
Maak ook gebruik van iets anders dat de aandacht van mensen kan vangen, zoals een bepaald attribuut van jouw dienst, product of evenement dat voordelig is voor de lezer. Als je wat je aanbiedt dat bijvoorbeeld gratis is, is dit slim om groot op je flyer aan te duiden. Of als het belangrijk is dat jouw product duurzaam is, zet je dat op de flyer als tweede blikvanger. De eerste blikvanger is natuurlijk het beeld.
Call to action
Natuurlijk is het ook belangrijk dat er op de flyer staat waar ze jouw product, dienst of evenement kunnen vinden of waar zij meer informatie kunnen verkrijgen. Dit zit je vanzelfsprekend op de flyer. Denk hierbij ook aan de behoefte van de doelgroep. Waarom moeten het publiek hebben wat jij aanbiedt? Deze ‘call to action’ ofwel oproep voor actie, is het belangrijkste deel van jouw flyer. Wanneer mensen de geadverteerde actie ondernemen heb jij namelijk het doel van jouw flyer bereikt. Een creatieve professional gespecialiseerd in flyer ontwerpen kan je helpen bij het verzinnen van een sterke call to action. Informeer bijvoorbeeld eens bij LogoSnel.nl naar de mogelijkheden!
Online zichtbaarheid
Ten slotte, moet je nog de afzender op jouw flyer zetten. Wie verspreidt de flyer? Hierbij is het slim om jouw ‘socials’ toe te voegen zodat mensen je online terug kunnen vinden. Vergeet natuurlijk ook niet jouw logo toe te voegen. Dit helpt met het ontwikkelen van jouw ‘merk’. Ook zorgt dit voor meer traffic op jouw social media in de toekomst en dat kan voordelig zijn mocht je weer iets nieuws of anders aan gaan bieden.